”Klein maar fijn! Wie het grote niet eert! Het zit ‘m in de details.” En toch zien we het vaak over het hoofd (pun intended!): microcopy. Het zijn de kleine dingen die ‘t ‘m doen, maar we doen het bar weinig.

De magie van microcopy. Je betovert je websitebezoekers of appgebruikers niet alleen met een kanariegeel design en glitterende unicorns. Wacht, Vicky, wat is microcopy? Oh, dat zijn die kleine stukjes tekst die je overal tegenkomt, zoals de haren van je vriendin of de glitter na dat ene feestje. Inschrijfbuttons, afrekenschermen, menubalken, pop-ups, formulieren en cookiemeldingen. (Welcome to the dark site, we collect cookies! Zoiets.)

Stel, je bedrijf is een persoon. Je werkt aan een uitstraling die past bij je persoonlijkheid. Design is daarmee het uiterlijk. In je copy verwerk je je boodschap en tone of voice, wie je bent, wat je doet. Microcopy kun je zien als de persoonlijkheidstrekjes van je bedrijf. Misschien is dat overal met sarcasme op reageren. Of super vrolijk, begripvol, of behulpzaam. Met microcopy maak je de persoonlijkheid van je bedrijf af, herkenbaar, leuker. Het versterkt — mits goed gedaan — ook je design. Laten we eerlijk zijn, daar heb je flink in geïnvesteerd. Haal er dan ook uit wat er in zit.

Microcopy heeft een enorme impact op de bruikbaarheid van je website, app of product. Praktisch gezien doet het drie dingen:

1. Het motiveert de lezer actie te ondernemen.

Leuk drankspelletje: Saaie CTA’s Shots*. Neem een shotje elke keer als je een van de volgende basic bitches tegenkomt op een website:

  • Schrijf je in op onze nieuwsbrief
  • Neem contact op voor meer informatie
  • Laat een reactie achter
  • Doorgaan
  • Stel uw vraag
  • Vraag vrijblijvend een offerte aan
  • Akkoord

Oke, ze zijn straight to the point. Maar sporen ze je nu echt aan? En dan bedoel ik niet om te gaan drinken.

*Ik ben allerminst verantwoordelijk voor appjes die je stuurt na dit spelletje of andere ongemakkelijke situaties, maar nodig me gerust uit.

Geen alternatieve tekst opgegeven voor deze afbeelding

Weet u zeker dat u wilt doorgaan? Of bovenstaand? Durf hier en daar eens te experimenteren met woorden die niet standaard zijn ingebouwd in je buttons en WordPress site. Nog beter: maak verschillende versies en doe aan A/B-testing om erachter te komen dat er meer dan een weg is die naar Rome leidt (en de een soms zelfs wat sneller en drukbezochter blijkt dan de ander). Probeer eens een meer menselijke, echte manier van vragen of aansporen. In deze blog haalt Cynthia Risse een aantal sterke voorbeelden aan. Lees en leer:

Geen alternatieve tekst opgegeven voor deze afbeelding
Geen alternatieve tekst opgegeven voor deze afbeelding

2. Het instrueert de lezer hoe actie te ondernemen.

Je maakt een account aan op, laten we zeggen, een datingsite. Je kiest een gebruikersnaam…

Geen alternatieve tekst opgegeven voor deze afbeelding

En een wachtwoord. Negen van de tien keer lees je het volgende:

Je wachtwoord moet minimaal 8 tekens, een hoofdletter en cijfer bevatten.

Kom op. Je voelt je al kut genoeg omdat je je inschrijft op een datingsite. Dan moet je je ook nog een weg banen door die saaie kut copy. Dus, wat dacht je van…

Je wilt toch niet dat je collega’s/tante/broertje voor je gaan swipen? Daarom moet je wachtwoord hoofdletters, cijfers en een druppel bloed van je eerstgeboren kind bevatten.

Het is maar een idee. Wat hier ook belangrijk is, is de placeholder tekst: de tekst die staat in de vakjes die je bezoeker moet invullen. Dit kan de plek zijn om je lezer aan het lachen te maken, of te inspireren, zoals Dropbox doet wanneer je een nieuw document aanmaakt:

Geen alternatieve tekst opgegeven voor deze afbeelding

3. Geeft feedback nadat de lezer actie heeft ondernemen

Bij punt 1 hadden we het over een menselijke manier van vragen, maar een menselijke reactie is minstens net zo belangrijk. De bestelling is geplaatst, de inschrijving voor de nieuwsbrief is binnen, en jij leunt achterover en kalkt een standaard ingebouwd bedankje op die checkout pagina neer. Je werk zit er op, toch?

Je klant of bezoeker heeft je zojuist een plezier gedaan, ergens voor betaald, wil aan jullie band bouwen — dus geef daar ook iets voor terug. Hamer ik teveel op humor? Misschien wel. Maar heb je onlangs het nieuws nog eens gekeken? Dan snap je misschien wel waarom. Bovendien bouwt het ook een relatie op: klanten of subscribers denken met warme gevoelens aan je, komen misschien zelfs wat vaker terug. Dat doe ik met Coolblue, bijvoorbeeld. Hun website leest zo gezellig dat ik af en toe zelfs Nederland mis.

Onderneemt iemand actie op je website of app, denk dan ook aan je reactie. Een zoekopdracht die misloopt, het volgen van een je social media kanalen, alles wat klikbaar of of in te vullen is. Datingwebsite okcupid reageert bijvoorbeeld op je woonplaats (Ahh, London.).

Geen alternatieve tekst opgegeven voor deze afbeelding

Er zijn talloze voorbeelden van geniale microcopy die gewoon grappig is, of zelfs geweldig converteert. Het is het hoe dan ook waard om er een kritische blik op te werpen. Doe ik trouwens ook graag voor je. Je weet me te vinden!